Morten Fagerjord

Oslofjord Brass

Mary did you know:

Ikkeno å si på åpningen her – dere setter stemning fra takt 1. Kunne tenke meg euphonium litt lengre frem i lydbildet i «sin del». Fin effekt med sang – reint er det og. Mutede kornetter følger ikke helt opp mtp intonasjon, er jeg redd…. I det store høydepunktet kunne jeg tenkt meg adskillig mer bass, balansen blir litt opp-ned. Avslutningen fungerer fint, selv om sisteakkorden er litt ubalansert.

Pie Jesu:

Ikke alle innsatser i introduksjonen føles like trygge. Solist viser solide klangkvaliteter, men må kjempe litt i balansen med orkesteret for å komme gjennom. Komp må gjøre GOD plass til solisten. En liten perle i programmet dette her – FLOTT!

The Triumph of Peace:

God introduksjon – med energi og vilje til å musisere. En del av artikulasjonen kunne med fordel ha vært strammet opp for å få samspillet enda tightere. Og det bør gjennomføres av ALLE. Savner også at ALLE gjennomfører crescendoene helt ut, følg opp dirigentens linjer! Fine soli og fin vilje til kammermusisering. Igjen; fullfør frasene, hvis ikke så faller klangen med en gang. Ikke alt fungerer like godt i de lyseste registre mtp intonasjon, her faller dere litt igjennom! Solid avslutning av et FLOTT verk! J

 

Krohnengen Brass Band

Mozart:

Fin start – men kunne gjerne tenke meg enda klarere artikulasjon. Karakteren og dynamikken er fin, men føles litt ullent i uttrykket.

Purcell:

Fungerer fint dette, selv om ikke alt forløses helt optimalt. Småsmå intonasjons-issues mellom solistene. Naturlige fraseringer fra dirigent, orkester følger fint opp.

Handel:

Her oser det kvalitet og kontroll. God kammermusisering, og helt framifrå spill fra solist. Nydelig rett og slett. Skal ikke si så mye om barokk-frasering, jeg koser meg heller med alldeles ypperlig kornettspill.

Scarlatti:

Her er det en haug med detaljer som forsvinner i akustikken er jeg redd.  Det MÅ artikuleres mye tydeligere. Dette ble dessverre litt nedtur i forhold til Handel.

Gervais:

Fungerer mye bedre dette. Men; balansen mellom solister og orkester er ikke optimal. Komp kunne med fordel ha dempet seg et hakk eller tre. Dette bedrer seg utover i satsen! Solister overbeviser.

Finale Mozart:

Begynner å høres litt slitent ut nå.  Men god energi og vilje til musisering. Flott orkestersound og god dynamikk, aldri over the top! Flott J

 

Sandefjord Brass Symposium

Fra Kroningskantate:

Klanglig flott med fine linjer. Tight og fint fanfarespill, majestetisk! I de mektigste partiene kunne jeg tenke meg litt mer bass i balansen. Men alt i alt; FLOTT! Takk til maestro for at vi får høre Halvorsens musikk!

Kjempeviseslåtten:

Trudde jeg aldri jeg skulle få høre denne for brassband, men jaggu J Fine soli fra starten – egal frasering. Av og til glipper det litt i kvaliteten i innsatsene, det må sies. Men deilig energi og retning, bare pass på at klangkvaliteten ikke forringes i de heftigste strekkene. Dere er tidvis «over streken».  Men essensen i musikken er så til de grader tilstede, raseriet fra Sæverud er det ingen tvil om.

Takk:

Her viser dere både vilje og evne til å musisere. Det er vi i salen som skal si takk!

Mitt lille land:

Av og til blir ord overflødige. Så jeg nøyer meg med; vakkert og verdig!!!

Fra Kongens Nei:

Igjen viser dere solid og flott orkesterklang. Dere utnytter dynamikken godt, og får fram dramatikken i musikken på en særs effektiv måte. Kanskje litt vel dramatisk klanglig sett helt på slutten….

Takk for HELNORSK program – det setter jeg pris på!

 

Kleppe Musikklag

Earl of Oxford:

I de beste stundene låter dette helt genialt – flott sound og attitude. Men så faller dere periodevis litt gjennom, det glipper litt i samspillet, tempoet går litt i alle retninger, og intonasjonen kollapser.  Heldigvis er de flotte strekkene i solid flertall J

Feather Theme:

Flott flygelhorn – vakkert! Men; vibrafon blir for sterk, og den generelle balansen i orkesteret er ikke optimal. Vakker avslutning! Selv med innslag av utrykningskjøretøy J

Water Night:

Store kontraster, store tette klanger. Jeg kunne ønske meg enda større kontraster jeg, særlig nedover i dynamikkregisteret. Men bevares, det låter flott! 

Elsa:

Magisk intro – BRAVO flygelhorn. Dere har en knall klangpallett når dere først bjudar på J Fine soli fra kornett og flygelhorn! Innimellom så virker det ikke helt som dere vil helt samme vei, og da tenker jeg på retningen i frasene. Men når vi nærmer oss alteret da er vi alle der, og det kuliminerer i en grandios og feiende flott avslutning! Bra!

 

Jaren Hornmusikkforening

Fest Musik:

Sånn skal en konsert starte!! Her snakker vi FESTmusikk! Må nevnes at det glipper i rytmiske unisoner i kornett/trombone et par små steder.  Fantastisk behagelig sound når dere går ned i dynamikk, storslått og grandiost når dere gir jernet!  Overbevisende!

My all in on the Altar:

Så smakfullt - det er en fryd å høre på. Hver eneste frase virker gjennomtenkt, hver eneste akkord fullføres helt ut. Eksemplarisk! Tidvis en mesterklasse i ensemblespill. Småsmå issues med tuning i mellomregisteret, forstyrrer ikke nevneverdig. Det eneste jeg spør meg om er; kunne ting vært tatt ned enda mer mtp dynamikk? Litt ters-tung avslutningsakkord. Men bevares; smakfullt!!!!!!

Kingdom Triumphant:

Majestetisk åpning. Litt mye slagverk, dere står litt i veien for orkestersounden. Kornettbalansen er ikke helt optimal – bakrekka tar rotta på de foran. Fine soli. Overgangen til Immanuel-hymnen fungerer veldig fint, supert spill fra euphonium.  Litt intonasjonssvikt mellom flygel/horn, men kommer seg fort. Fine oktav-unisoner i tuba! Utrolig mye lekker musisering rundt om i hele bandet, gruppene overlapper hverandre godt. Igjen savner jeg en skikkelig pp, for eksempel før dere triumferer inn i Helmsley-hymnen. Det låter utrolig mektig når dere åpner opp – og alltid (takk for det) er klangen bygd opp fra et solid bassfundament! Herlig å høre på! Triumferende og flott!

 

Hasle Brass

Fugue a la Gigue:

Friskt og godt tempo med fin dynamikk og selvtillit. Føles tidvis som om samspillet glipper litt mellom seksjonene. Jeg syns orkesterbalansen – i full tutti – lider under å være noe topptung. Dermed blir det vanskelig å bygge god intonasjon. Solid og mektig avslutning, med fyldig og god sound.

Suite Gothique:

1.     Godt balansert åpning med symfonisk orgelklang (hvis det er noe som heter det da).  I mellomstrekkene kunne med fordel klangen ha vært varmere og dynamikken tatt et knepp eller to mer ned.  Fine intensjoner i avslutningen av satsen.

2.     Fin karakter, men obs obs mtp intonasjon i mellomregisteret. Veldig mye fine fraseringer dirigent legger opp til, bandet følger stort sett bra opp.  Litt ters-tung avslutningsakkord.

3.     Fin intro i kornett. Det merkes at det innad i gruppene er litt ulik klangbehandlig, prøv så godt det lar seg gjøre å tenke mer egalt, det vil løfte helheten et knepp eller to. Nydelige initiativ til pp-dynamikk! Endelig…. J Fine soli – flott flygelhorn. Siste taktene er noget trange i skjæret, men takker for at dere prøver å holde pp.

4.     Noen av kornettene har litt økefot i introen. Ting føles ikke helt sammen. Tåles mer tuba i de punkterte figurene. Mye imponerende teknisk arbeid rundt om i hele bandet, ekstrahonnør til euphonium-linja. Orgelet er nesten optimalt balansert i avslutningen, kunne vært mer av de midterste «pipene»! GODT JOBBA, både korps og dirigent!

 

Molde Brass Band

Bruckner:

Veldig flotte initiativ i åpning, men syns ikke musikken forløses heeeelt optimalt.  Litt mye «støy»/clips rundt om i gruppene. Men du verden – flott orkesterklang!

 Golland:

Lekker overgang inn i denne! Flott spill fra solistene. Her nede man sitter på gulvet så er ikke balansen mellom duoen og orkesteret helt optimalt. Skulle ønske jeg satt en etasje opp! Slagverk fargelegger fint.  Solistene presenterer flott samspill og flott samfrasering – godt å høre på! Lekkert!!!

Geilo:

Etter å ha hørt over åtte timer brassband så må jeg bare si: DAGENS HØYDEPUNKT!!!!!!!!!!!!!! Kred til solister, slagverkere(!!!!) og sangere J

Stravinsky:

Overlegent – full av selvtillit og som den største selvfølgelighet! Kong Kashchei er levende, engasjerende, fyrrig,  godt balansert og full av kontraster. Godt jobba av maestro!!! Finalen innledes av nyyyyyyyyydelig euphoniumspill! Så tar det av – på en bra måte! Jeg lar meg rive med – og det gjør dessverre cymbalisten og; det ble litt mye! Men shit au! Overbevisende! TAKK!

 

Rangering:

  1. Molde Brass Band
  2. Jaren Hornmusikkforening
  3. Sandefjord Brass Symposium
  4. Krohnengen Brass Band
  5. Hasle Brass
  6. Kleppe Musikklag
  7. Oslofjord Brass

 

Arfon Owen

20.35 – Oslofjord Brass

Mary Did You Know (Buddy Greene & Mark Alan Lowry, arr. John Philip Hannevik)

a solid opening, somewhat loose in terms of pulse within individual sections. Lovely euph solo, I feel the horns could have backed him up a bit more with more expressiveness within the accompaniment figure. Nice singing! Again warm sounds throughout the band, especially in the louder section. Well done to solo horn for holding that high G# in tune! 

I enjoyed this. The only small thing for me was the sense that the band´s pulse wasnt as fluid as it could have been. 

Pie Jesu - from Requiem (John Rutter, arr. Morgan Juel Stavik)

Solist på kornett: Ingebjørg Vilhelmsen

Lovely cornet sound. Band, you are a tiny bit behind the soloist to begin with, but regain quickly enough. I struggle to hear the soloist as the band grows in dynamic. 

In the quieter sections the balance is absolutely perfect, but I feel the band over indulges somewhat in the louder sections, and we lose perspective on the solo line. 

Otherwise, this was magical playing from your soloist. Thank you. 

The Triumph of Peace (Eric Ball)

An impressive, traditional sound, you have changed characters here, and I am impressed by this. Unfortunately, the acoustic takes away some of your detail. 

The slower section flows quite nicely, but not to the extent I would have liked. 

Dynamic contrasts are good. Could do with more euph in your little interjections. Your solo however is very nicely done. Some more detail from basses would be nice. This again is down to acoustic I think. 

The tempo changes are tackled with ease. classy stuff from the conductor. 

Closing hymn is well played, if a little bottom heavy. Percussion never overpowers, this is appreciated. 

Thank you for this performance. Plenty of quality playing and musical direction. Well done cornet soloist. 

 

20.55 – Krohnengen Brass Band

Mozart Mirrors

Mozart for band is extremely difficult to accomplish, the opening was extremely tastefully done, however I feel the louder expositions are too loud for my taste. I am surprised at how well the 16th notes come through in this acoustic. well done! I find it hard to hear the horns in the repeated 16 note figure. The music flows very well. 

Link was nicely done. Listen to your intonation horn section. 

Euphonium duet was tasteful, and the singing colours the scene well. Be wary euphoniums when in the lower register of the melody, I do not always hear it as clearly as the rest. 

I feel the tutti is slightly too loud for this type of music, but the style is captured well, with the correct nuances. I struggle to hear the euphoniums when they are facing front. 

Lovely playing, euphoniums. I enjoyed it a lot. 

Nice vibraphone playing. 

Lascia, beautiful cornet exposition. Warm rich sounds from the band, great sense of flow and poise in equal measure. This is simply sublime playing of the highest order from all. Your articulation is just perfect.

Solo cornet your phrasing is quite wonderful. 

This is probably the best version I have heard of this piece. Truly amazing. I almost cried (almost!) 

Percussion well done again! 

Scarlatti. From a great start I can feel the conductor trying to hold you back just a little. This is only minor, Basses, I think you may be getting a bit eager with your walking bass line! 


Well done sop! That is really difficult! 

Overall, that was classy. 

I think you move between musical periods well. Basses again sorry you are ever slightly ahead of the moving 16ths in the two cornet soloist. Could be a tad lighter too. 

The playing from the soloists is excellent. The 32nds are well handled. 

Vibraphone exposes the slight intonation issues in the band. But hey it cant all be perfect can it?!

Nice transition into the final exposition of Marriage. I am sorry but this is too heavy, about 15% off and it would be just right, but this is only my taste. The playing is of a high standard. 

Horns I cannot hear your filigri 16th notes. Sorry! 

Overall. This is just simply outstanding playing. Soloists and band. I thoroughly enjoyed it. I will be talking about Lascia for a while I feel. Thank you!   

 

21.20 - Sandefjord Brass

Musikken til Kroningskantate

This has a nice flow. Horn is ever so slightly sharp, but the ensemble is well balanced, and some lovely expression and shaping. Basses I feel you are not quite together in the agitato bit, with your syncopated rhythm. You play very stately when required, but I feel more could be done to adapt the sound to contrast the various styles. Very well played though!  

Kjempeviseslåtten

Well played solo horn and cornet. Very sparce this opening, and the intonation is very nearly spot on, especially in the open 5ths. Band is well balanced, we lose a bit of togetherness here and there. Cornet muted 16th notes could be a bit more prominent. These are all small points, because the playing is of a very high standard. A great build up of tension, in the louder dynamics I lose just a bit of detail. But what an ending!!! 

Takk

Beautiful sounds here, again a touch of untidiness in ensemble, but this does not detract from the overall picture. The shaping by the conductor is well directed. The band sound is rich. Nice work 2nd euph and responding solo cornet. Watch out for intonation in chords at the end of phrases, especially those playing the 3rd. Lovely finish.

Mitt Lille Land

Balance between soloist and band is great, cornet comes over nicely, without having to strain. Slowly, however, the band starts creeping up. You are not coming down enough from your crescendos. This settles after a few bars, and once again I can hear the beautiful soloist. Well done solo cornet. Tastefully done. 

Kongens Nei

Good opening,horns. A little shy maybe to begin but it grows quickly. In the faster section I cant really hear what the baritones are up to. Cornets a bit more articulation on these fast muted 16ths would really light this up. Great heavy dark sounds from the middle and lower end. Percussion is slightly overpowering. Dramatic end!! 

Thank you for this musical journey. Very high standard of playing and demonstrated a real broad colour palette. Well done cornet soloist. 

 

21.45 - Kleppe Musikklag

Earl of Oxford`s March

Percussion, nearly! This is a bit of a lively tempo for me. But it seems to work in the beginning. I feel if the tempo was slightly slower, it would have the poise it needed, and give the filigri 16th notes more space. 

The band sound is of a high standard, and everyone is giving 100%! 

Minor splits here and there.

This could have been truly magical if it had a bit more space. Especially in this acoustic. 

Feather Theme

Lovely flugel. Such a warm tone, and very expressive. Now we begin to see the quality in the band. Nice interjections and additions by soprano. I miss some of the horn sound in louder dynamics. Use the ground tone at the end as a guide for the bands intonation. 

This was quality playing. 

Water Night

Shimerring sounds here, good use of vibrato. I feel basses get a bit eager sometimes. The chords here are very well balanced from the middle and lower end of the band. Horns, I hear you now! and what a fine sound you make. More please! 

This is very emotive music, and you capture the colour palette really well, note endings are taken care of with precision. Again sop really blends nicely, which is classy. 

This was beautifully played. Well done. Real class here. Nice pedal, Bb bass!

Procession to the Minster

Very nice work flugel, complimented by solo horn. Intonation in the opening chord was slightly askew, from the person playing the 3rd of the chord. 

Very nice playing solo cornet, yes flugel! well done again. Sop shows class once more. 

Wagner chord progressions and key changes are tricky, and intonation can come unstuck if not careful. This unfortunately happens from time to time, especially when modulating to the many flats! 

Nice declaration from trombones. Again band, use the ground tone as your base (in basses). 

The overall picture is shaped very well by the conductor. 

This is a common factor with bands playing this piece, but I feel you began to peak too soon leading towards the end, save it!! 

Overall, after the first piece, you really did show what you are capable of.  A fine band. Extremely well done with Water Night. That was impressive playing. Well done all soloists. Thank you

 

22.05 - Jaren Hornmusikkforening

Festmusik

This is a class opening! What a sound! Very well placed dotted rhythms, nice horns in your horn call! The music flows very nicely in the broader section, though I feel it could have been given a bit more space (just my personal taste) 

The triplets are not in 100% agreement at the end (uneven and not together) but a small point. This was class playing!

My All is on the Altar

You quickly change character, and the band sound is extremely emotive. Intonation is great from where I am sat. The music has space to breathe, which I love. Slight tendencies for the thirds of the chord to be ever so slightly high in places, especially in the middle register, though I am trying to find something critical to say! 

Lovely sounds from all sections. Soprano sits on top beautifully.

Magical. Thanks! 

The Kingdom Triumphant

A solid opening. Not in total agreement with the placement of the dotted rhythm in opening motif. 

I feel that there is some overblowing here from the cornet section, The middle of the band should not be overpowered here. 

Moving 8ths from horns line up with cornet melody well. 

The 2nd reading of the opening theme is much more to my taste. and you have fixed the dotted rhythm issue. 

Lovely euphonium and horns in the Emmanuel. This all flows nicely. Intonation in the sparcer chords is not 100%. Nice basses. Nice solo horn. 

Unified delivery of the opening statement from all sections, although not split free (horns) 

Intonation in the opening cornets was good in the opening of the final section, if a little indulgent.

Again, maybe a bit too indulgent in the final reading of the final hymn. Slightly screechy. Would be much better with a rounder sound. 

Good intonation lower end before final chord, and final chord is well balanced, if a pinch too loud. 

Exciting stuff, with a true salvationist flavour and understanding. Louder dynamics slightly too indulgent, But over all, well done!

 

22.30 - Hasle Brass

Fugue a la Gigue

Nice delivery of the opening theme by solo euphonium (would have been nice to hear more of the tuned perc), and followed by solo cornet, I do not hear all subsequent entries as clearly. A fugue can quickly become a casserole of sound, especially in this acoustic. And I do not always hear the exposition as much as I would personally like. I feel it gets very heavy when the full band is playing, and I do not always hear the intricate details. 

Lovely sound on the final chord.  

 

Suite Gothique

1) Lovely organ like sound at the beginning. Listen to intonation, middle of the band in the quieter section. You maintain a broad sound in the louder sections. You move well together here. Last chord not together.

2) I feel this can be a bit lighter and more playful. Maybe a little bit slower to give it space. The transition into the 1 in the bar is not successful. It is now too heavy. And there is a tendency to rush towards the end of the phrase. The moving quarter notes rush. Again, lovely sound at the end!!

3) This is nice and controlled playing at the outset. Well done solo cornet. This now has the space required to make the music breathe. Can the muted section be a bit quieter? It is very nice playing however! Nice flugel, and again solo cornet. I feel the agitato needs to relax at the end of each 4 bar phrase, to give a greater sense of light and shade or ebb and flow. Intonation is handled well here to the most part, especially considering the awkward key. There is quality playing here. 

Flugel you are on fire in this movement! As well as solo cornet! Some lovely playing in this movement all round.   

4) Nice basses! I do not always hear the fastest note of the dotted rhythm. But a good sound. 

I lose some detail in the 16ths, horns, and euphonium. 

Tension builds nicely, and quite a dark sound you make! Again I lose some of the great 16th note passages. But you certainly dont lack in energy!! Even to the last note. 

Some great playing here, just marred by some small things. I enjoyed listening to you. Thanks! 

 

22.55 - Molde

Utdrag Bruckner 8

A solid opening, intonation is far from 100%, and we are not completely in agreement in placement of dotted rhythms. 8th note accomp and solo lines do not meet up. You make a very warm sound in the broader section. Dark tones from the trombones. Nice work euphonium. This section is very beautifully played. 

Meiso

You make a very warm sound from the outset. Dark tones from the trombones. Nice work euphonium. This section is very beautifully played. 

Duet, lovely! Well balanced and complimentary of each other. Balance here is good, I can hear the soloists. Percussion comes over nicely. 

I feel that the soloists could give me more in certain sections. You both make a beautiful sound, and Im sure there is more power in there somewhere!! 

This was class playing!! Beautiful playing solo horn, and baritone. Well accompanied too. The music has space to breathe, and there was a real feeling of control. Well done indeed.   

Tundra

This is atmospheric, well rehearsed singing. Well done percussion. Soprano is sweet, and is followed by great solo cornet. As the band increases in volume, I begin to lose some of the tuned percussion. 

The music is well shaped by the conductor. Big broad sounds, a solid bassfoundation. 

NIce work solo cornet, leading to a calm and collected finish, 

Very well played this. 

Utdrag Firebird

Basses, committed! But maybe a bit much for my taste. The 16th note at the end of the bar is slightly rushed in the opening motif (band). I lose some of the poise and space due to slight rushing, and the acoustic. 

There is a sense of drama here, great dynamic contrasts in cresc and dims. 

I feel the band are slightly ahead of the conductors pulse. More time / more space / better placement is needed in the syncopated motifs. I feel slightly panicky. 

Great effect into the exposed chords. The melodic percussion calls out the bands intonation. 

Lovely solo euphonium. All the time in the world. love it. 

This section is just lovely. the ascending melodic quarter notes are well placed and balanced against the main melody. I feel you have some more to give, which is nice. 

This final section is full of excitement, be careful percussion. I feel you are drowning the band slightly. 

Bit of a shaky start to last chord, but builds to a wonderful climax. 

Overall a thoroughly enjoyable performance. Full of excitement. The odd minor discrepancy. I loved Meiso. Truly well done gents! Bravo. 

 

Ranking:

  1. Krohnengen
  2. Jaren
  3. Molde
  4. Oslofjord
  5. Kleppe
  6. Sandefjord
  7. Hasle Brass

 

Jan Arne S. Karlsen

Oslofjord

Mary did you know

Enkelt, og vakkert. Nydelig princ, juff og flygelhorn! Velding fint arrangement som passer rommet veldig godt!

Pie Jesu

Litt nervøs start fra bandet, men dere finner roen etter hvert. Dere både følger og slipper frem solist på en fin måte. Mange fine små musikalske nyanser her som aldri tar overhånd. Flott!.
Tusen takk til solist. Dette var nært, inderlig og vakkert!

Triumph

Dere viser god kontroll her. Tolkningen er veldig overbevisende! Ikke alle fanfareinnsatser sitter like tight. Men dere tar det igjen på musikalsk overskud. Kunne gjerne tenkt meg at tuba hadde fylt rommet mer. Principal er sikker som banken igjen!

Savner kanskje litt dynamisk spenn. Den ff’en som løfter taket og den pp som får håra til å reise seg bak nakken. Men en trygg og solid fremføring i dag! Takk!

 

Krohnengen

Marriage of figaro

De fleste detaljer står som tydelig og elegante. Tuba må artikulere og spille mye lettere. Det høres ut som dere spiller en lang tone når dere ligger å pumper. 16-delene synker ikke alltid, men for det meste fremstår dette som tight.

Welcome to all the pleasures

Dette er lekkert. Stil, solister og kor: Bravo! Veldig mye fine foredrag her og musikalske nyanser. Her har både arrangør og dirigent brukt stor pensel. Takk!

Lascia

Ikke noe vits for meg å si noe her. Greier ikke å beskrive det med ord uansett. Takk til Børge, alle andre solister og resten av bandet! Magisk.

Sonata

Igjen tuba! I dette rommet må dere spille mye lettere!

16.delsløp som går fra gruppe til gruppe funker ikke alltid like smooooth. Høres kanskje ut som om det går ørlite for fort dette?

Champaigne

Dette var mye bedre tuba! Veldig fin karakter her. Bare pass på at kompet holder samme lette karakter hele veien gjennom. Strålende solister. Fin overgang fra cadens til Figaro igjen!

Veldig flott sydd sammen program dette som fikk vist det meste! Dere viser god stilforståelse og samspillsevne! Også har dere virkelig noen gode solister!

 

Sandefjord

Kroningskantate

Åpen og fin presentasjon av temaet. Balanse og intonasjon er god. Når dere spiller sterk dynamikk og accenterte partier låter det litt hardt i tuttiklangen. Mektig avslutning

Kjempeviseslåtten

Noen intonasjonsproblemer fra start. Pass på intonasjon tuba når dere veksler på å spille drone. Savner litt den uroen som ligger å vaker i oppbyggingen.  Godt driv og karakter når tempo tar seg opp. Det blir litt sprikende i kornetter til tider. Alle må spille 8deler likt. Imponerende slagverkjobbing og avslutningen er veldig solid. Intonasjonsproblematikk er litt gjennomgående i denne.

Takk

Flotte foredrag her og fin fremdrift. Mange flotte solist innslag her. Dere griper meg virkelig med dette. Takk!

Mitt lille land

Og igjen skaper dere en atmosfære som griper publikum. Utrolig flott arrangement og bearbeidelse! Og til solisten: nydelig!

Kongens Nei

Fin oppbygging i denne som er engasjerende her. Men en del detaljer blir for utydelige og grøtete! Flott trombonegruppe + cimbasso!

 

Takk til Sandefjord og dirigent for et veldig gjennomarbeidet program!

 

Kleppe

The earl

Fin og lett karakter her. Dere har en veldig åpen og god tuttiklang som kler dette rommet godt. Ikke alle løp sitter som et skudd, men dette fremstår likevel helstøpt, trygt og troverdig.

Feather theme

Veldig fint driv i denne når tempo får satt seg og flygelhorn legger seg fint på toppen. Igjen er det velig trygt ensemblespill.

Water night:

Grovmessing: Melodi kommer fint frem, samtidig som metningstonene kommer fint frem og gir oss den Whitacrerske ”sounden”

Intonasjonsproblemer hos kornett i første innsats her.

Mye fint foredrag her altså og dere gir rom til å la musikken klinge i rommet. Også må jeg skryte litt av tubagruppa! Man kan bade i klangen deres!

Procession

Igjen viser dere frem godt ensemblespill: intonasjon, klang og balanse er smør! Jeg personlig syns ofte denne kan bli vel treg, men dette låter organisk og med fremdrift. Imponerende avslutning!

Tusen takk for en flott konsert. Dette er trygt og dere fremviser god brassband basics. Er det litt for trygt kanskje? Kunne tenkt meg at dere tok noen flere sjanser. Men for all del: godt jobba.

 

Jaren

Festmusik

Fin åpning og karakter, men ikke alle trioler går helt knirkefritt. Dette er litt gjennomgående. Dette låter veldig hardt og spillestilen går også utover intonasjon. Imponerende tubaspill her.

My all is on the altar

Fine foredrag i den. Mange nyanser og tolkningen fremstår svært troverdig. Veldig fin fremdrift i denne samtidig som dere fremviser en ro som lar musikken få leve på rommet premisser. Imponerende svak dynamikk. Princ og sop imponerer! Takk!

Triumphant

Blast of the trumpets: Flott åpning med god karakter. For meg så låter klangen deres litt lite egal og homogen når dere spiller sterkt. Særlig i bakrekke. Det bedrer seg senere. Imponerende bånn fra tuba her.

Å kom immanuel: Flotte iniativ fra grupper og solister her. Kunne gjerne tenkt meg at dere går enda mer ned i styrkegrad. Låter litt mye og man mister litt inderligheten og lengselen som ligger i musikken her.

Helmsley:

Jess! Dette låter mye mer åpent og stort enn tidligere! Her får jeg mye av det jeg savnet tidligere! Veldig flott foredrag her og bandet låter mye mer balansert og i vater enn tidligere i stykket.

 

Hasle brass

Fuge

Fint driv i denne. Lett og fin karakter og de aller fleste innsatser kommer tydelig frem.

Utfordringen her er å få frem de musikalske linjene. Det blir litt tendenser til humpetidumpeti utover stykket.

Gothique

God intonasjon og tuttiklang i første del. Også fine styrkegrader. Savner her også litt mer iniativ og linjer.

Andre del. Mye fine solistiske innslag. Fin karakter og god balanse.

Trefje del. Fin solo principal! Mye fin musisering i denne og dere får frem mange fine nyanser i musikken.  Dere imponerer med svak dynamikk! Lekkert!

Siste.  Elegant i åttendelunderlaget. Pass på underdeling i tuba når dere har tema. Ikke alltid sammen. Kom seg andre gangen! Fin frasering dog.

Dere lar musikken få utvikle seg med tålmodighet. Noe som gjør at dere har mer å gi helt til siste tone. Bra!

Det låter egalt og homogent av dere og balansen er god! Takk for et fint program og en fin konsert.

 

Molde brass

Bruckner

Magisk åpning her. I ff lager dere fine fraser og musikken har fin fremdrift!

Fin bari/horn-duett og korpset skaper rom for solistene å boltre seg. Meget godt samspill her. Her lar dere heller aldri musikken få stoppe opp og det låter svært organisk. Stort sett er intonasjonen veldig god, men det er noen øyeblikk hvor intonasjonen blir noe sjenerende.

Meiso

Det har blitt veldig poppis for brassband og synge.  Jeg trodde jeg syntes at det var litt oppbrukt, men dette funket veldig fint! Veldig flott spill av slagverk og selvfølgelig principal!!

Jeg gjentar meg kanskje litt her. Men det er noe veldig engasjerende ved å lytte til dere og det er spesielt måten dere alltid er på vei til et sted med musikken.

Ildfuglen

Bravo tuba i etterslag! Stabilt som fjell! Det rytmiske fundamentet her er svært imponerende! Det er så mange fine karakternyanser dere viser her,
Etter hvert er det ikke samme overskudd! 12/8 låter anstrengt.

Tremmolo-underlaget til kornett funker fint under veldig fin juffsolo! I oppbyggingen er dere tålmodige og dere å holde på intensiteten til slutt!

Tusen tak for et mektig og flott program! Det er ambisøst, men dere fikser det stort sett! Personlig har jeg ikke opplevd ofte at brassband får ildfuglen til å funke, men det gjør dere!

 

Rangering:

  1. Krohnengen
  2. Molde
  3. Kleppe
  4. Oslofjord
  5. Sandefjord
  6. Jaren
  7. Hasle